De Powertrain maakt woningbouw sneller en efficiënter

10.10.2024 Gijs de Koning

De Powertrain maakt woningbouw sneller en efficiënter
©Interduct

De woningnood in Nederland is hoog. Het is daarom van groot belang dat er zo snel mogelijk nieuwe woningen worden gebouwd. Vaak lijkt het, wanneer de buitenkant van een nieuwbouwwoning staat, alsof het snel gaat. Echter, zodra men begint met de afwerking binnenin de woning, lijkt de voortgang vaak te stagneren. De Powertrain van Interduct biedt een oplossing om de snelheid en eenvoud van de binnenafwerking van nieuwbouwwoningen te verbeteren.

Door een slim ontwerp en goed te luisteren naar installateurs en loodgieters, heeft Interduct een manier ontwikkeld om de installaties voor het binnenklimaat en de energiehuishouding binnen een nieuwbouwwoning te vereenvoudigen en te versnellen. Met passie en enthousiasme legt engineer R&D Niek Kleuskens uit hoe de Powertrain tot stand is gekomen en hoe deze de woningbouw helpt.

Kleuskens kwam vier jaar geleden voor het eerst met de Powertrain in aanraking toen hij op zoek was naar een afstudeerproject. Hij vertelt: "Tijdens corona was ik op zoek naar een afstudeerstage, maar het aanbod was beperkt. Via een online stagemarkt raakte ik in gesprek met Interduct, een bedrijf in ventilatietechniek waar ik nog nooit van had gehoord. Er bleek een wens om een energiemodule te ontwikkelen, en ik dacht meteen: daar kan ik wel wat mee.”

Wat is de Powertrain?
De Powertrain is een installatiekast waarin alle technologieën samenkomen die bijdragen aan een comfortabel binnenklimaat in nieuwbouwwoningen. In deze prefab-kast zijn onder andere een omvormer, een warmtepomp met boilervat, een ventilatie-unit, een elektra verdeelkast, akoestische dempers, afzuiging en een vloerverwarmingsverdeler te vinden.

Door alle componenten bij elkaar te plaatsen, kan veel ruimte worden bespaard. Interduct maakt zelf alle onderdelen van het frame, waardoor de ruimte in de kast optimaal kan worden benut. Doordat Interduct dit frame zelf produceert, is er  flexibiliteit om het type en de soort componenten aan te passen. "In warmtepompen als tower-opstelling zit vaak een boilervat van 150 tot 200 liter, waardoor de Powertrain al snel zo'n 2 meter hoog moet worden. Maar met een boilervat van 300 liter, wordt de kast al gauw 2,3 meter hoog. Het is niet dat een 300-liter vat onmogelijk is, maar het vraagt wel om aanpassingen, want het moet natuurlijk in de woning passen", legt Kleuskens uit.

Het ontwerp
De ontwikkeling van de Powertrain begon met een grondig onderzoek naar bestaande installaties en bouwprocessen. "Wat we ontdekten, was dat het plaatsen van de installatietechniek vaak veel arbeid en tijd kostte, terwijl de woning zelf in één dag kon worden geplaatst", zegt Kleuskens. Het ontwerp van de Powertrain moest daarom compact en efficiënt zijn. Eén van de grootste uitdagingen was het omgaan met de ruimte in woningen, vooral onder schuine daken, waar veel installaties traditioneel geplaatst worden. Kleuskens: "Je ziet vaak dat de techniek op zolders onder een schuin dak wordt geplaatst en daar krijg je zo'n rechte kast van twee meter hoog niet makkelijk kwijt. Als het echt niet anders past, kunnen we een maatwerk kast maken."

Bij het ontwerp van de Powertrain is ook rekening gehouden met de toegankelijkheid van de componenten, zodat er eenvoudig onderhoud kan worden gepleegd zonder dat bepaalde aansluitingen moeilijk bereikbaar zijn. Kleuskens benadrukt dat het luisteren naar de input van installateurs hierin van groot belang is geweest: "We hebben gemerkt dat installateurs echt de specialisten zijn van hun deel van de installatie. Je denkt dat alles wel geplaatst kan worden, maar dan komt een monteur en die zegt: 'Dat kan zo niet.' Hun expertise is cruciaal, vooral voor de service. Daarom willen we ze altijd betrokken houden."

Uniek ontwerp en eigenschappen
De Powertrain biedt meerdere voordelen ten opzichte van de traditionele installaties in de technische ruimte. Doordat alles bij elkaar wordt geplaatst, neemt de gehele installatie minder ruimte in beslag in de woning. Volgens Kleuskens is dat een belangrijk punt: "We streven ernaar de benodigde vloerruimte zo minimaal mogelijk te houden, terwijl we de Powertrain zo compleet mogelijk maken. De kast bevat alle aansluitingen, het leidingwerk, en zelfs de geluiddempers van de ventilatie-units zijn erin verwerkt”, vertelt hij.

De Powertrain voorziet in drie speerpunten, legt Kleuskens uit: "Compleet, compact en stil." Om aan het laatste speerpunt te voldoen, is de kast voorzien van een geluiddempende omkasting. "Over het algemeen kunnen we zeggen dat de kast gemiddeld zo'n 20 decibel geluid van de apparatuur dempt. Dat is echt het verschil tussen het duidelijk horen van de apparaten en het moeten controleren of de apparaten in de kast wel aanstaan”, stelt Kleuskens.

Interduct is nog lang niet klaar met innoveren voor de woningbouw. De volgende stap voor Kleuskens en Interduct is het ontwikkelen van een Powertrain voor de hoogbouw. Kleuskens: "We hebben de basis ontwikkeld voor laagbouwwoningen, maar nu hebben we een projectkans in hoogbouwappartementen. Hoewel de techniek niet veel afwijkt, is het bouwproces anders. In laagbouw plaatsen we de kast vaak op zolder vlak voordat de kap op het huis komt. Bij hoogbouw is de bouwvolgorde anders. Hierdoor moeten we anders nadenken over de plaatsing van de Powertrain. Daarnaast werken we ook aan een buitenoplossing. We blijven de Powertrain verder optimaliseren.”